با سلام و عرض خیر مقدم به شما دوستان عزیز

به سایت اِئلشَن متفاوت تر از همه خوش آمدید
همه چیز را از ما بخواهید
در صورت بروز هرگونه مشکل در دانلود و نیاز به آموزش
و ... حتما با ما در تلگرام در تماس باشید و اگر عجله دارید و
برای رسیدن سریع به جواب سوال هایتان قبل از تماس در تلگرام
ما را با یک پیامک با خبر سازید
شناسه پاسخگویی تلگرام afmsoftir@
خواهشا فقط پیام
با تشکر و احترامات فراوان مدیریت کل سایت
علی فتحی
در صورت بروز هرگونه مشکل در دانلود و نیاز به آموزش
و ... حتما با ما در تلگرام در تماس باشید و اگر عجله دارید و
برای رسیدن سریع به جواب سوال هایتان قبل از تماس در تلگرام
ما را با یک پیامک با خبر سازید
شناسه پاسخگویی تلگرام afmsoftir@
خواهشا فقط پیام
با تشکر و احترامات فراوان مدیریت کل سایت
علی فتحی
آخرین ارسالی های انجمن
قرآن کریم , شناخت قرآن ,
358 بازدید

حضرت فاطمه علیها السّلام فرمودند:
لِلهِ فيکُم عَهدُ قَدَّمَهُ إلَيکُم وَ بَقيَّهُ استَخلَفَهَا عَلَيکُم کتابُ الله ِبَيَّنَهُ بَصائِرُهُ...؛
«خدا در بين شما عهدي دارد که تقديمتان داشته و جانشيني دارد که حاکم بر شما قرار داده است که آن عهد، کتاب خداست که دلائلش روشن و آشکار بوده و آيه هايش از امور نهاني کتاب پرده برمي دارند..»
بحارالانوار، ج 89، ص 13.
لِلهِ فيکُم عَهدُ قَدَّمَهُ إلَيکُم وَ بَقيَّهُ استَخلَفَهَا عَلَيکُم کتابُ الله ِبَيَّنَهُ بَصائِرُهُ...؛
«خدا در بين شما عهدي دارد که تقديمتان داشته و جانشيني دارد که حاکم بر شما قرار داده است که آن عهد، کتاب خداست که دلائلش روشن و آشکار بوده و آيه هايش از امور نهاني کتاب پرده برمي دارند..»
بحارالانوار، ج 89، ص 13.
امام على علیه السلام در پاسخ این پرسش که: «آیا در قرآن ، همه دانش ها بجز دانش طب هست؟»، فرمودند:
أما إنَّ فِی القُرآنِ لاَیَةً تَجمَعُ الطِّبَّ کُلَّهُ: « وَکُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ » .
زنهار! در قرآن ، آیه اى هست که همه طب را یکجا در خود گرد آورده است: «بخورید و بیاشامید ؛ ولى زیاده روى نکنید».
بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 267 ، حدیث 42
أما إنَّ فِی القُرآنِ لاَیَةً تَجمَعُ الطِّبَّ کُلَّهُ: « وَکُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ » .
زنهار! در قرآن ، آیه اى هست که همه طب را یکجا در خود گرد آورده است: «بخورید و بیاشامید ؛ ولى زیاده روى نکنید».
بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 267 ، حدیث 42
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
نعم الشّفیع القرآن لصاحبه یوم القیمه؛
چه نیکو شفیعى است قرآن در روز قیامت براى کسى که قرآن خوانده باشد.
نهج الفصاحه
نعم الشّفیع القرآن لصاحبه یوم القیمه؛
چه نیکو شفیعى است قرآن در روز قیامت براى کسى که قرآن خوانده باشد.
نهج الفصاحه
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
القرآن غنى لا فقر بعده و لا غنى دونه؛
قرآن غنایی است که پس از آن فقرى نیست و غنایى جز آن نیست.
نهج الفصاحه
القرآن غنى لا فقر بعده و لا غنى دونه؛
قرآن غنایی است که پس از آن فقرى نیست و غنایى جز آن نیست.
نهج الفصاحه
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
القرآن هو الدّواء؛
قرآن دواست.
نهج الفصاحه
القرآن هو الدّواء؛
قرآن دواست.
نهج الفصاحه
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
علیکم بالقرآن، فاتّخذوه إماما و قائدا فإنّه کلام ربّ العالمین الّذی هو منه و إلیه یعود، فآمنوا بمتشابهه و اعتبروا بأمثاله؛
با قرآن مانوس شوید و آن را پیشوا و رهبر خویش گیرید که قرآن گفتار خداى جهانیان است که از اوست و بسوى او باز می رود به متشابه آن ایمان داشته باشید و از مثل هاى آن عبرت گیرید.
نهج الفصاحه
علیکم بالقرآن، فاتّخذوه إماما و قائدا فإنّه کلام ربّ العالمین الّذی هو منه و إلیه یعود، فآمنوا بمتشابهه و اعتبروا بأمثاله؛
با قرآن مانوس شوید و آن را پیشوا و رهبر خویش گیرید که قرآن گفتار خداى جهانیان است که از اوست و بسوى او باز می رود به متشابه آن ایمان داشته باشید و از مثل هاى آن عبرت گیرید.
نهج الفصاحه
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
خلّفت فیکم شیئین لن تضلّوا بعدهما: کتاب اللَّه و سنّتی و لن یتفرّقا حتّى یردا علیّ الحوض؛
دو چیز میان شما واگذاشتم که بعد از آن گمراه نخواهید شد قرآن و روش من و این دو از هم جدا نشوند تا بر سر حوض به من برسند.
نهج الفصاحه
خلّفت فیکم شیئین لن تضلّوا بعدهما: کتاب اللَّه و سنّتی و لن یتفرّقا حتّى یردا علیّ الحوض؛
دو چیز میان شما واگذاشتم که بعد از آن گمراه نخواهید شد قرآن و روش من و این دو از هم جدا نشوند تا بر سر حوض به من برسند.
نهج الفصاحه
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
الجدال فی القرآن کفر؛
مجادله در باره قرآن کفر است.
نهج الفصاحه
الجدال فی القرآن کفر؛
مجادله در باره قرآن کفر است.
نهج الفصاحه
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
ترکت فیکم شیئین لن تضلّوا بعدهما: کتاب اللَّه و سنّتی و لن یتفرّقا حتّى یردا علىّ الحوض؛
دو چیز در میان شما گذاشتم که با وجود آنها گمراه نخواهید شد، کتاب خدا و روش من و از هم جدا نمی شوند تا بر سر حوض به من برسند.
نهج الفصاحه
ترکت فیکم شیئین لن تضلّوا بعدهما: کتاب اللَّه و سنّتی و لن یتفرّقا حتّى یردا علىّ الحوض؛
دو چیز در میان شما گذاشتم که با وجود آنها گمراه نخواهید شد، کتاب خدا و روش من و از هم جدا نمی شوند تا بر سر حوض به من برسند.
نهج الفصاحه
امام سجاد علیه السّلام فرمودند:
اگر همهي مردم از شرق تا غرب عالم بميرند با وجود قرآن در كنار من، هرگز احساس وحشت و تنهايي نكنم.
بحارالانوار/89/239
اگر همهي مردم از شرق تا غرب عالم بميرند با وجود قرآن در كنار من، هرگز احساس وحشت و تنهايي نكنم.
بحارالانوار/89/239
امام حسن علیه السّلام فرمودند:
همانا در قرآن چراغ هاي روشنائي بخش و شفا بخش دردها و گرفتاري هاي دروني وجود دارد، پس كسي كه (خود را) با قرآن جلي دهد چشمانش قوي و روشن مي گرددو قلب و درون خويش را صفا خواهد داد، چون كه تفكّر و انديشه (در قرآن سبب) حيات قلبِ آگاه مي باشد، همچنان كه شخص روشن دل در تاريكي ها به وسيله نور چراغ حركت مي نمايد و راه مي رود.
بحارالأنوار، ج 78، ص 112
همانا در قرآن چراغ هاي روشنائي بخش و شفا بخش دردها و گرفتاري هاي دروني وجود دارد، پس كسي كه (خود را) با قرآن جلي دهد چشمانش قوي و روشن مي گرددو قلب و درون خويش را صفا خواهد داد، چون كه تفكّر و انديشه (در قرآن سبب) حيات قلبِ آگاه مي باشد، همچنان كه شخص روشن دل در تاريكي ها به وسيله نور چراغ حركت مي نمايد و راه مي رود.
بحارالأنوار، ج 78، ص 112
امام حسن علیه السّلام فرمودند:
إنّ هذَا الْقُرْآنَ فيهِ مَصابيحُ النُّورِ وَشِفاءُ الصُّدُورِ؛
همانا در اين قرآن چراغ هاي هدايت به سوي نور و سعادت موجود است و اين قرآن شفاي دل ها و سينه ها است.
بحارالأنوار، ج 75، ص 111
إنّ هذَا الْقُرْآنَ فيهِ مَصابيحُ النُّورِ وَشِفاءُ الصُّدُورِ؛
همانا در اين قرآن چراغ هاي هدايت به سوي نور و سعادت موجود است و اين قرآن شفاي دل ها و سينه ها است.
بحارالأنوار، ج 75، ص 111
امام علی علیه السّلام فرمودند:
نَزَلَ الْقُرْآنُ أثْلاثاً، ثُلْثٌ فينا وَفي عَدُوِّنا، وَثُلْثٌ سُنَنٌ وَ أمْثالٌ، وَثُلْثٌ فَرائِض وَأحْكامٌ ؛
نزول قرآن بر سه قسمت است: يك قسمت آن درباره اهل بيت عصمت و طهارت و دشمنان و مخالفان ايشان؛ و قسمت ديگر آن، اخلاقيّات و ضرب المثلها؛ و قسمت سوّم در بيان واجبات و احكام إلهي مي باشد.
الكافي، ج 2، ص 627، ح 2
نَزَلَ الْقُرْآنُ أثْلاثاً، ثُلْثٌ فينا وَفي عَدُوِّنا، وَثُلْثٌ سُنَنٌ وَ أمْثالٌ، وَثُلْثٌ فَرائِض وَأحْكامٌ ؛
نزول قرآن بر سه قسمت است: يك قسمت آن درباره اهل بيت عصمت و طهارت و دشمنان و مخالفان ايشان؛ و قسمت ديگر آن، اخلاقيّات و ضرب المثلها؛ و قسمت سوّم در بيان واجبات و احكام إلهي مي باشد.
الكافي، ج 2، ص 627، ح 2
امام علی علیه السّلام فرمودند:
فِي الْقُرْآنِ نَبَأُ ما قَبْلَكُمْ، وَخَبَرُ ما بَعْدَكُمْ، وَحُكْمُ ما بَيْنِكُمْ ؛
قرآن احوال گذشتگان، و أخبار آينده را در بردارد، و شرح وظايف شما را بيان كرده است.
شرح نهج البلاغه فيض الاسلام، ص 1235
فِي الْقُرْآنِ نَبَأُ ما قَبْلَكُمْ، وَخَبَرُ ما بَعْدَكُمْ، وَحُكْمُ ما بَيْنِكُمْ ؛
قرآن احوال گذشتگان، و أخبار آينده را در بردارد، و شرح وظايف شما را بيان كرده است.
شرح نهج البلاغه فيض الاسلام، ص 1235
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
اَلْبَسمَلَةُ تيجانُ السُّوَرِ؛
بسم اللّه الرحمن الرحيم، تاج سوره هاست.
تفسير القرطبى، ج 1، ص 92.
اَلْبَسمَلَةُ تيجانُ السُّوَرِ؛
بسم اللّه الرحمن الرحيم، تاج سوره هاست.
تفسير القرطبى، ج 1، ص 92.
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
كانَ جِبرئيلُ إذا جاءَنى بِالْوَحىِ أوَّلُ ما يُلقى عَلَىَّ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ؛
وقتى جبرئيل با وحى به نزدم مى آمد، نخستين چيزى كه به من القا مى كرد، بسم اللّه الرحمن الرحيم بود.
سنن الدارقطنى، ج 1، ص 304.
كانَ جِبرئيلُ إذا جاءَنى بِالْوَحىِ أوَّلُ ما يُلقى عَلَىَّ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ؛
وقتى جبرئيل با وحى به نزدم مى آمد، نخستين چيزى كه به من القا مى كرد، بسم اللّه الرحمن الرحيم بود.
سنن الدارقطنى، ج 1، ص 304.
امام على علیه السّلام فرمودند:
اِنَّ اللّه َ تعالى اَنْزَلَ كِتابا هاديا بَيَّنَ فيهِ الْخَيْرَ وَ الشَّرَّ، فَخُذوا نَهْجَ الْخَيْرِ تَهْتَدوا وَ اَصْدِفوا عَنْ سَمْتِ الشَّرِّ تَقْصِدوا؛
خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گيريد تا هدايت شويد و از راه بدى دورى جوييد تا به مقصد برسيد.
نهج البلاغه، خطبه 167.
اِنَّ اللّه َ تعالى اَنْزَلَ كِتابا هاديا بَيَّنَ فيهِ الْخَيْرَ وَ الشَّرَّ، فَخُذوا نَهْجَ الْخَيْرِ تَهْتَدوا وَ اَصْدِفوا عَنْ سَمْتِ الشَّرِّ تَقْصِدوا؛
خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گيريد تا هدايت شويد و از راه بدى دورى جوييد تا به مقصد برسيد.
نهج البلاغه، خطبه 167.
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
اِنَّ اَحْسَنَ الْحَديثِ كِتابُ اللّه ِ وَ خَيْرَ الْهُدى هُدى مُحَمَّدٍ صلى لله عليه و آله وَ شَرَّ الاُْمورِ مُحْدَثاتُها؛
بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى لله عليه و آله و بدترين امور بدعت هاست (پديده هاى مخالف دين).
بحارالأنوار، ج 77، ص 122، ح 23 .
اِنَّ اَحْسَنَ الْحَديثِ كِتابُ اللّه ِ وَ خَيْرَ الْهُدى هُدى مُحَمَّدٍ صلى لله عليه و آله وَ شَرَّ الاُْمورِ مُحْدَثاتُها؛
بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى لله عليه و آله و بدترين امور بدعت هاست (پديده هاى مخالف دين).
بحارالأنوار، ج 77، ص 122، ح 23 .
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
سُورَةُ يس تُدْعى فِى التَّوْراةِ المُعِمَّةَ تََعُمُّ صاحِبَها بِخَيْرِ الدُّنْيا وَ الآخِرَةِ وَ تُكابِدُ عَنْهُ بَلْوَى الدُّنْيا وَالآخِرَةِ وَ تَدْفَعُ عَنْهُ اَهاويلَ الآخِرَةِ؛
سوره يس در تورات «مُعِمَّه»خوانده مى شود كه براى صاحب خود خير دنيا و آخرت را جمع مى كند و از او بلاى دنيا و آخرت را دور مى كند و وحشت هاى آخرت را دفع مى كند.
بحارالأنوار، ج 92، ص 291، ح 6.
سُورَةُ يس تُدْعى فِى التَّوْراةِ المُعِمَّةَ تََعُمُّ صاحِبَها بِخَيْرِ الدُّنْيا وَ الآخِرَةِ وَ تُكابِدُ عَنْهُ بَلْوَى الدُّنْيا وَالآخِرَةِ وَ تَدْفَعُ عَنْهُ اَهاويلَ الآخِرَةِ؛
سوره يس در تورات «مُعِمَّه»خوانده مى شود كه براى صاحب خود خير دنيا و آخرت را جمع مى كند و از او بلاى دنيا و آخرت را دور مى كند و وحشت هاى آخرت را دفع مى كند.
بحارالأنوار، ج 92، ص 291، ح 6.
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
اِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرآنِ ... و لَهُ ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ فَظاهِرُهُ حُكْمٌ وَ باطِنُهُ عِلْمٌ ... فيهِ مَصابيحُ الْهُدى وَ مَنارُ الْحِكْمَةِ وَ دَليلٌ عَلَى الْمَعْرِفَةِ لِمَنْ عَرَفَ الصِّفَةَ؛
هنگامى كه فتنه ها چون پاره هاى شب تار بر شما مشتبه شود، به قرآن روى بياوريد ... براى قرآن ظاهرى و باطنى است. ظاهر آن حكمت و باطن آن دانش است ... در قرآن چراغ هاى هدايت و نشانه هاى حكمت و راهنماى معرفت هست، براى كسى كه ويژگى اش را شناخت.
كافى، ج 2، ص 599 ، ح 2.
ادامه مطلب
ويدئوهاي علي فتحي در آپارات